Fie că vorbim de excavatoare, buldozere, tractoare sau macarale, toate utilajele au un element comun: motorul. Fără o funcționare corectă a acestuia, utilajul nu poate îndeplini sarcinile pentru care a fost proiectat. Dacă folosești frecvent utilaje și nu vrei să fii luat prin surprindere de eventuale defecțiuni, iată câteva informații importante despre piesele care compun un motor.
Care sunt cele mai importante piese ale unui motor?
1. Blocul motor
Acesta găzduiește principalele componente interne, precum pistoanele, cilindrii și arborele cotit. De asemenea, servește drept suport pentru celelalte componente periferice, cum ar fi galeria de admisie și evacuare, pompa de apă și multe altele. De obicei, este fabricat din fontă sau aluminiu pentru a suporta forțele mari generate în timpul funcționării motorului.
2. Pistoanele
Pistoanele sunt piesele care transformă energia produsă de arderea combustibilului în mișcare mecanică. Fiecare piston se deplasează în sus și în jos în interiorul unui cilindru, iar acestă mișcare este esențială pentru ciclul de funcționare al motorului. Pistoanele sunt fabricate, de obicei, din aliaje de aluminiu, deoarece acesta este un material ușor, dar rezistent la temperaturi ridicate.
3.Arborele cotit
Este responsabil pentru transformarea mișcării liniare a pistoanelor în mișcare de rotație, care este apoi transmisă către cutia de viteze sau alte sisteme mecanice ale utilajului. Fără această piesă, energia generată de combustie nu ar putea fi utilizată eficient pentru a pune utilajul în mișcare[
4. Chiulasa
Chiulasa este piesa care închide partea superioară a cilindrilor și joacă un rol crucial în etanșeitatea camerei de ardere. Aceasta este locul în care se află supapele de admisie și evacuare, bujiile (în motoarele pe benzină) sau injectoarele (în motoarele diesel). De asemenea, chiulasa găzduiește conductele prin care circulă lichidul de răcire, ajutând la disiparea căldurii generate în timpul funcționării motorului.
5. Supapele
Supapele controlează fluxul de aer și combustibil care intră și iese din cilindri. Există două tipuri principale de supape într-un motor: supapele de admisie și supapele de evacuare. Supapele de admisie permit intrarea amestecului de aer și combustibil în cilindru, în timp ce supapele de evacuare elimină gazele rezultate în urma arderii.
Arborele cu came
Arborele cu came este piesa care coordonează mișcarea supapelor în motor. Acesta este echipat cu lobi care apasă pe tije pentru a deschide și închide supapele la momentul potrivit. În majoritatea motoarelor moderne, arborele cu came este situat în chiulasă, deasupra supapelor, și este antrenat de o curea sau lanț de distribuție conectat la arborele cotit.
Pentru ca motorul să funcționeze corect, arborele cu came și arborele cotit trebuie să fie sincronizate cu mare precizie. Dacă acest lucru nu se întâmplă, supapele nu se vor deschide și închide la momentul potrivit, ceea ce poate cauza pierderi de putere, probleme de pornire sau chiar coliziuni între supape și pistoane, ducând la avarii severe.
Sistemul de injecție
Este responsabil pentru alimentarea cu combustibil a motorului. Acesta variază în funcție de tipul de motor, dar în general, injecția de combustibil poate fi realizată fie printr-un carburator (la motoarele mai vechi), fie printr-un sistem de injecție directă sau indirectă (la motoarele moderne). În motoarele diesel, injecția de combustibil este esențială, deoarece motorul funcționează pe baza principiului autoaprinderii combustibilului sub presiune.
Turbocompresorul
Un turbocompresor este un dispozitiv folosit pentru a crește puterea motorului prin comprimarea aerului admis în cilindri. Acest lucru permite o mai bună ardere a combustibilului, ceea ce duce la creșterea performanței motorului fără a crește semnificativ dimensiunea acestuia.
# Sistemul de răcire
Motorul unui utilaj generează cantități mari de căldură în timpul funcționării, iar fără un sistem eficient de răcire, acesta s-ar supraîncălzi rapid. Sistemul de răcire include o serie de componente, precum radiatorul, pompa de apă, termostatul și ventilatorul. Acesta are rolul de a menține temperatura motorului în limite normale, prevenind supraîncălzirea și deteriorarea componentelor.